2086
2024-04-23 22:28:52

Glasscockpitt utskjekk på LN-FTA

Her følger litt info om hva teorien og praksisen vil inneholde for utsjekk på klubbens nye fly, LN-FTA. Ta kontakt med klubbens instruktør Nikolas Oldroyd for mer info om gjennomføringen og avtale rundt dette.

Teoretisk del:
Felles briefing med gjennomgang av operasjon av G1000 under VFR a 1-1,5 timer hvor det blant annet tas i bruk ppt og G1000 simulator. Etter det deles det ut en questionaire med ca. 30 spørsmål spesielt rettet mot briefingen som på forhånd blir gjennomgått, samt den praktiske delen som må gjennomføres. Denne må bestås med 75% for å kunne godkjennes. Etter at questionairen er godkjent og lagt i arkivet kan medlemmene fortsette på den praktiske delen.

Praktisk del:
Praktisk del legges opp til å ha vekt på normal og unormal operasjon av G1000 både på bakken og i lufta. Følgende punkter skal gjennomgås i løpet av praktisk del:
- Avlesing av engine instruments
- Avlesing av og input til flight instruments
- Bruk av COM 1 / 2, NAV 1 /2, CDI, DME og GPS m/OBS
- Bruk av XPDR
- PFD / MFD generelt og backup

Flyturen bør, om været og operative forhold tillater, gjennomføres med følgende rute og innhold:
- Departure
- Forlate TIZ via Eidanger
- Kontakte Farris for squawk for å operere XPDR og klatre inn i TMA for bruk av altitude bug
- Turns (Standard rate, 30- og 45 graders bank) for bruk av inclinometer, gyrokompass og STBY-kompass
- Stall(s)
- Transit Torp CTR, Bommestad – Vidaråsen ved hjelp av TOR VOR/DME for å demonstrere bruk av radial og distanse
- Enter Geiteryggen TIZ via Siljan
- To landingsrunder og en full stopp for demo av track «diamant» for vindkorreksjon, heading bug og altitude bug.

Tid for praktisk del minimum 1:30 block, men tilpasses selvfølgelig individuelle behov eller ønsker. Bruk av ADF/NDB ved f.eks. MR ikke vil være nødvendig ved en innføring av G1000 da det erfaringsmessig vil føre til «overload» hos mange, men at det heller kan legges til i programmet for de som ønsker.