2024-03-27 10:41:56

Spinntrening i seilfly lørdag 5. september

Lørdag 5. september inviteres vi til spinntrening i seilfly i Lunde, hos Nome flyklubb.
Dette er en øvelse vi ikke trener på med våre egne fly, men som er svært verdifull trening skulle man komme i en lignende situasjon senere. Dette handler om sikkerhet.
Foreløpig 8 påmeldte.

Et spinn er veldig greit å ha vært med på en gang i livet, for å få respekt for at spinn kan være farlig om det skulle skje i lav høyde. Vanligvis trener vi jo på hvordan vi unngår et spinn, men hva om du en gang skulle havne i et spinn?

Denne dagen får deltagerne prøve å fly seilfly, og de får prøve å få flyet ut av spinn med minst mulig høydetap og unngå å sette flyet i nytt spinn etter recovery.

Vi rekker ikke mer enn ca 12 deltakere, og det kan bli fulltegnet ganske kjapt.
Førstemann til mølla prinsippet gjelder, da dette er noe alle har godt av å være med på. Påmelding skjer til Frode Sveinungsen innen torsdag 3 september.

Skulle interessen være overveldende stor, kan vi også gjøre dette 6 september.

Det går ca 2 flyslep i timen, ettersom det blir høye slep, dermed mye ventetid for dem som er langt bak på ventelista.

Mikroflyene opereres derfor fra Lunde denne dagen, hvor det er mulighet for å ta utsjekksturer på Dynamic og vanlig flyging mens seilflyet holder på med spinntrening. Aeroprakten brukes denne dagen med fokus på kortbaneteknikk, og vi prøver å merke gresset for virkelig merkelanding innenfor 150meter.
Alle klubbens medlemmer er velkommen denne dagen, enten de kommer med mikrofly, motorfly, klubb eller private.

Husk påmelding til Frode Sveinungsen innen 3. september
tlf: 45289936  / flyfrode@hotmail.com