Oppflyging bestått for Tom!

Idag har Tom Linander bestått oppflyging til mikrolappen, og vi gratulerer.
Tom har skrevet noen ord, som kanskje kan være til inspirasjon for andre også.

UT OG FLY!!

Jag var 12 år.

Pappa hadde en kamerat som hadde vært stridspilot i det svenske luftvåpenet. Han hadde flydd J32 Lansen, produsert av SAAB.

En dag fikk jeg være med på en flytur. Det var dessverre ikke med J32, men med en Piper. Husker ikke modellen helt, men tror det var en Cherokee. Vi startet fra Kronobergs hed i småland, Sverige. En liten flyplass med gressbane. Jeg husker godt hvordan det var. Han fløy på en måte som jeg syklet på. Alt han gjorde, gjorde han med den største selvfølgelighet. Det imponerte meg. Han fløy litt avansert med meg også. Hammerhead var tøft. Jeg følte ikke noe redsel, bare fasinasjon. Muligens jag var for ung til å være redd. Som den lille nerden jeg var, så begynte jeg med en gang å studere det her med aerodynamikk og fly regler. Jeg syklet til byens bibliotek og lånte bøker om temaet. Det var ukjent og enormt spennende. Jeg var som sagt bare 12 år og forsto vel ikke helt rekkevidden av det å være en flyver. Temaet var i alle fall så interessant at jeg fikk bygget meg noen modeller i balsatre og rispapir. De ble utstyrt med gummimotor og plastpropell. De fløy faktisk, og jeg tror jeg lærte meg mye om grunnleggende flyteori allerede da.

Jeg ble eldre. 15 år og yrkesskole. Ble ikke mye tid til flyrelaterte aktiviteter da, dessverre. Utdannet meg til automatiker. Fikk arbeid på en papirfabrikk. Glemte det som hadde med flyving å gjøre. Var mest opptatt av jobb, trening og jenter. Hadde suksess med både jobb og trening.

Fikk litt draget på jenter etter hvert….  Ble sykepleier, giftet meg, fikk 3 barn, skilte meg, giftet meg igjen, ikke flere barn, og her er jeg, 58 år ung og fortsatt sulten på kunnskap og erfaring. 46 år etter min første flyopplevelse, hadde jeg endelig fått muligheten og økonomi til å gjøre et ærlig forsøk til å ta «flylappen». Mikroflyseksjonen i Grenland flyklubb tok meg imot med åpne armer. Jeg begynte med flyteoristudiene på våren 2015. I juni 2015 besto jeg eksamen. Den 28. juli 2015 tok jeg min første flytime.  Instruktørene har deretter loset meg frem til min første soloflyvning den 8/11.

Det hadde jeg ventet lenge på. Jeg var ikke redd, men utrolig fasinert og ydmyk over å kunne foreta en flyvning på egen hånd, og lande trygt, med en flymaskin. Opplevelsen av min første soloflyvning kan ikke beskrives i ord. Slikt må oppleves. Opplevelsen er på et nivå som bare kan beskrives som det beste man kan gjøre med buksene på. De aller fleste vet hva det betyr. I tillegg gir det en enorm tilfredsstillelse å mestre noe slikt. Været i november bremset fremdriften i flyvingen, men etter et par intense dager i midten av desember, så sitter jeg her og er en meget lykkelig innehaver av «lappen» på mikrofly.

Ord blir virkelig fattig i et slikt øyeblikk. Jeg har sagt det før. Det må oppleves.

Takk alle sammen som har inspirert meg, og vært delaktig i en av mitt livs største opplevelser. Det er ikke mye som overgår det her.

Til alle og enhver som har interesse for fly:

Gjør deg selv en tjeneste. Ta en prøvetime og opplev noe utenom det vanlige. Kanskje du også blir bitt av basillen og blir et velkomment medlem av Grenland flyklubb.

Tom Linander

Midtstilt: