2024-03-27 10:41:56

Jubileumsturen til Seattle og Boeing

Det har blitt mye frem og tilbake. Vi håpet at mange ønsket å benytte et reisebyrå for å arrangere turen. Det viste seg imidlertid å bli så mye dyrere enn den prisen vi først fikk av Bjørn, at de fleste trakk seg. Reisebyråets minimumsantall ble nemlig satt til 10 personer, men det klarte vi ikke å samle. Vi avholder et møte onsdag 27. januar kl 19 i GFKs lokaler.

Det er helt klart at da kan ikke flyklubben organisere eller stå ansvarlig for turen.

Men det er selvfølgelig ikke noe i veien for at hver enkelt er ansvarlig for sin reise.
Bjørn har lagt så mye arbeid ned i å planlegge turen at det ville være synd om vi ikke fikk til den planlagte jubileumsturen.

Vi gjør derfor et forsøk til og kaller derfor inn til et møte onsdag 27 jan. Kl 1900 i klubblokalet til GFK. Da ser vi hvor mange som ennå er interessert. Bjørn vil da hjelpe til med å bestille flybilletter og hotell, men på hver og en sitt ansvar.

Husk derfor møtet onsdag 27. januar kl 1900!

Mvh
Ole Jonny

FORSLAG TIL JUBILEUMSTUR «GRENLAND FLYKLUBB 70 ÅR»  SEPTEMBER  2016 TIL SEATTLE. (BOEING 100 ÅR). Utarbeidet av Bjørn Olsen.

Dag 1. Mandag 5. september:  Avgang Torp/Gardermoen til Amsterdam/Schipol  til  Seattle/Seatac.  Installering på hotell ved Seatac. Bjørn og Anne-Charlotte (Lotti) Olsen tar dere imot på flyplassen. Innkvartering på DAYS INN eller BEST WESTERN o.a. på Seatac området. (Int.Blvdr.) På alle hotellene er det fri Shuttel buss til og fra hotell til flyplass.

Dag 2. Tirsdag 6. september:Besøke verdens fineste flymuseum «Museum of Flight» som ligger tett inntil flyfabrikken på Boeing Field. Her kan det trolig bli en hel dag til ca. kl. 1700.  Valgfrie gjøremål på kvelden. Eget program for koner og samboere som ikke ønsker å bli med hit.

Dag 3. Onsdag 7. september: Besøke Boeings flyfabrikk i Everett hvor det produseres

B-747(Jumbo), B-787 (Dreamliner) B-777 og B-767. Besøke «Future of Flight» som ligger på samme sted. Muligens felles transport til Everett. Eget program for koner og samboere som ikke ønsker å bli med hit.

Dag 4. Torsdag 8. september: Besøke flyfabrikken «CubCrafters» i Yakima i East-Washington. En biltur på ca. 2 1/2  - 3 timers kjøring fra hotellet. Her er det et fantastisk landskap, passering av store fjellpartier og inn i prærieområder. Muligens felles  transport til Yakima. Eget program for koner og samboere som ikke ønsker å bli med hit.

Dag 5. Fredag 9. september:  Besøke Olympia, hovedstaden i Washington med guidet tur i «Washington State Capitol) hvor Governor Brad Owen har sitt kontor. VALGFRI DAG

Dag 6. Lørdag 10. september: Alternativt: Felles arrangement med tidligere norske Boeing arbeider som er bosatt i Seattle. Mulig samarbeid med «Sons of Norway» VALGFRI DAG

Dag 7. Søndag 11. september:  Valgfritt/ikke programfestet

Dag 8. Mandag 12. september: Bli kjent i Seattle. Utflukt til millionbyen. Besøke «varemerket» til Seattle, Space Needle. På kvelden valgfritt.

Dag 9. Tirsdag 13. september:  Valgfritt/ikke programfestet

Dag 10. Onsdag 14. september:  Valgfritt gjøremål. For dem som ønsker er det mulig å besøke flyfabrikken i Renton/Seattle hvor de lager Boeing 737. Rundt dette stedet er det mange shoppingsteder. Kort avstand til hotell og Seattle sentrum. Eget program for koner som ikke ønsker å bli med hit. (Denne fabrikken har normalt ikke omvisning og kan bli litt vanskelig).

Dag 11. Torsdag 15. september: Alternativ:  Avskjeds aften «Salty Beach Seafood Grills»? på Alki Beach, West Seattle.

Dag 12. Fredag 16. september:  Avreise fra Seattle  -  Schipol/Amsterdam –Torp/Gardermoen.

Dag 13. Lørdag 17. september: Hjemme

På de felles arrangementene med innbudte gjester håper vi at følgende betydningsfulle gjester kan delta:  Dagfinn Melby Managing Director Boeing Company Seattle, -  Kim Nesselquist, Norske konsulen i Seattle, Washington, -  Atle Straume, Norsk delegat for flyselskapet Norwegian hos Boeing i Seattle. Gil Lund,  Lund Engineering, Inc. (Mannen bak Dreamliner vingene).

Brad Owen, Governor of Washington State.

Langesund Mannsankor vil delta parralelt med oss på turen. De ordner seg selv med kjøp av flybilletter og hotell reservasjoner.

Gjør regne med at det blir laget et reportasje om vårt besøk i Seattle av avisen Norwegian American  Weekly ved redaktør Emily Skaftun.

Få deg en prøvetime i et av Grenland Flyklubbs motorfly for kun kroner 2400,-