Viktig info om Rygge flyplass

Som de fleste kjenner til avvikles den kommersielle flytrafikken ved Rygge. Det gjør også at konsesjonen, som omfatter bevegelsene til allmennfly, ikke lenger gjelder. Fra og med 1. november er Rygge flyplass derfor en helmilitær flyplass.

NLF og GA-miljøet ved Rygge var i september i møte med politisk ledelse i Forsvarsdepartementet. Lokalt jobber nå Forsvarsbygg/Luftforsvaret med å finne løsninger for videre drift av GA, på oppdrag fra Forsvarsdepartementet. Vi har fått beskjed om at det vil ta noe tid før en løsning er på plass - all den tid en kommersiell aktør avslutter virksomheten på Rygge, en annen ønsker å etablere seg samtidig som Luftforsvaret etablerer en minimumsdrift for militær bruk av flyplassen.

GA-miljøet lokalt har fått oppsigelse av leieforholdet med RSL for parkering av flyene. Det er imidlertid så sterke indikasjoner på at det vil komme en løsning som gjør at leieforholdet kan videreføres direkte med Forsvarsbygg, slik at både klubbene og de fleste private flyeiere har valgt å la sine fly bli stående på Rygge.

Ved inngangen til november er det en meget god og konstruktiv dialog mellom Forsvarsmiljøet og allmennflymiljøet. Usikkerheten knytter seg til hvilke løsninger vi blir gitt, og hvor lang tid det vil ta før disse er på plass. Etter at vi har en løsning på plass med Forsvaret, er det nødvendig med en ny konsesjon eller midlertidig dispensasjon fra konsesjonskravet fra Luftfartstilsynet. Dette vil også ta noe tid.

Dessverre har vi ikke mer konkret informasjon om hverken løsning eller tidspunkt. Så snart det foreligger endelige avklaringer vil det umiddelbart bli gitt informasjonen videre til brukerne.

Norges Luftsportforbund