Terje Aasane til minne

Onsdag 10. januar mottok vi det triste budskapet om at mangeårig medlem, flyger og ildsjel i Nome Flyklubb, Russian Warbirds og Grenland Flyklubb, Terje Aasane, rett over midnatt onsdag 10. januar 2018 hadde gått bort.

Terje Aasane ble rammet av alvorlig sykdom sommeren 2014 og har kjempet en lang og hard kamp gjennom tre og et halvt år. Til slutt måtte Terje gi tapt mot sykdommen. Alle vi som har stått Terje nær de siste årene har på nært hold sett hvor tappert Terje har kjempet. Vi har latt oss imponere av det faktum at Terje aldri «satt livet på vent», selv med dårlige utsikter med tanke på sykdommen. Terje deltok på det som var mulig å gjennomføre i flymiljøet og andre sosiale tilstelninger. Selv i den aller siste måneden var Terje på besøk hos sine venner på Geiteryggen flyplass.

Det ble hardt for Terje å miste flysertifikatet på grunn av sykdommen. Desto større var gleden da han i oktober 2017 fikk tilbake seilflysertifikatet og fikk fløyet to turer i Lunde på klubbens DG-500 seilfly. Gleden var enorm for Terje. Dessverre skulle det bli hans to siste turer.

Terje startet sin flykarriere i 1981 med seilfly i Nome Flyklubb. Som elev på klubbens Blanik var Terje solgt etter første tur. I 1985 var seilflybeviset i boks og kun få år etter ble Terje instruktør på seilfly. Terje fikk tidlig en fasinasjon for akroflyging. Med B4 akroseilfly fløy han oppvisninger på en rekke flystevner i Norge.

På 80-tallet var Terje også kort innom mikrofly, men det var likevel seilfly og motorfly som skulle bli hans greie. På starten av 90-tallet var motorflysertifikat i boks for Terje og han fikk tidlig en forkjærlighet for Nome Flyklubbs slepefly, Maule, som fortsatt er i drift i klubben den dag i dag. Utallige slep av seilfly har blitt utført opp gjennom årene. Og hvem husker vel ikke hans dobbeldekker, Tiger Moth, over himmelen i Lunde på sent nittitall.

På Geiteryggen var han også aktiv i miljøet i Grenland Flyklubb. Det har vært og er fortsatt tette bånd mellom Grenland Flyklubb og Nome Flyklubb. Det skal Terje ha mye av æren for. Terje nøt stor respekt i alle klubber og han var svært opptatt av å sammen skape et godt miljø.

Terje var sjeldent fornøyd med å holde seg til de samme flyene år etter år. Terje var alltid på jakt etter å prøve noe nytt. Derfor var det ikke overraskende at han tidlig ble med i Russian Warbirds på Geiteryggen. Hans interesse for gamle veteranfly hadde alltid vært der og sammen med sine venner fra Lunde og Skien var Terje med å bygge opp miljøet rundt russiske veteranfly på Geiteryggen.

Terje ble en bærebjelke i Russian Warbirds med sin kunnskap på utrolig mange felt. Som flyger på Yak-52 og An-2, bakkecrew på L-29, mekaniker og generelt altmuligmann ble Terje fort en svært viktig person for Russian Warbirds. Parallelt holdt han det gående som skolesjef i Lunde der han også hadde blitt nasjonal oppflygingskontrollant på seilfly.

Tidlig på 2000-tallet kom Terje med ideen om å skaffe en russisk Antonov 2 maskin til Geiteryggen. Terje var primus motor for prosjektet og lykken var stor da Antonoven endelig landet på Geiteryggen en julidag i 2011. Med Terjes erfaring på halehjul ble han en selvskreven flyger på denne maskinen.

I Nome Flyklubb rekrutterte og lærte Terje opp mange nye seilflygere. Han sørget hele tiden for å dele av sin brede kunnskap. Terje var skolesjef i Nome Flyklubb i to tiår.

For andre i miljøet har Terje vært en stor motivator og ikke minst vært den som har gått foran og motivert til at klubbene skulle dra lasset sammen. Felleskapet var viktig for ham. Klubbene gikk alltid i første rekke.

Terje ble også godt kjent utenfor Telemark. Luftsportsmiljøet i hele sør-Norge har nytt godt av hans engasjement og glød for alt som flyr.

Et av Terjes viktigste fokusområder innenfor flyging var sikkerhetsarbeid. Det stod alltid i fokus i hans flyoperasjoner og i gjerningen som instruktør. Holdningene hans smittet hele tiden over på de rundt ham.

Det er vanskelig å si hvilken del av flygingen som stod Terje nærmest. Han uttalte alltid at det var seilfly, og vi tror han på det. Nome Flyklubb har alltid stått hans hjerte nær. Det å bevare Lunde flyplass, klubben og miljøet var utrolig viktig for Terje. Totalt ble det nærmere 2000 timer i luften. Vi er sikre på at han nøt hver eneste en av dem.

I november 2017 fikk Terje tildelt en svært velfortjent pris. Fra Norges Luftsportforbund fikk han utmerkelsen «Seilflyseksjonens hederstegn for 2017» under en formell tilstelning på Lunde flyplass. Terje satte stor pris på denne utmerkelsen. Sjeldent har det vel vært mer fortjent.

Vi er utrolig takknemlig for all den tid, innsats og engasjement Terje la ned for oss i flymiljøet. Terje satte klubbene på kartet og fikk markedsført oss på den beste måte.

Først og fremst vil vi savne Terjes humor, raushet, omtenksomhet, engasjement og tilstedeværelse. Terje var en ekte flyentusiast. Men viktigst av alt, en ekte venn for oss alle. Han var alltid behjelpelig, han stilte alltid opp. Det var slik han var laget.

Terje var en jordnær person, godt likt av alle. Han var totalt uten fakter og høye tanker om seg selv. Han var hyggelig mot alle han møtte og hans måte å inkludere andre på var fantastisk. Det gjorde han uavhengig av hvem du var og hvor du kom fra.

Terje hadde alltid en spøk og et smil på lur. Hans humor var der helt til det aller siste. Terje har gjennom sitt liv satt dype spor etter seg og alle som kjente han vil minnes ham med et stort smil.

Savnet etter Terje vil bli enormt.
Takk for alle gode minner, Terje.

Anders Bergane – på vegne av dine venner i Nome Flyklubb, Russian Warbirds og Grenland Flyklubb.