Nytt Operativt Konsept Farris APP – AIRAC 20 MAY 21
Publisert 2021-04-25 Skrevet av Ivar Moland
Periodevis svært høy trafikkbelastning og kompleksitet på typiske «god værs dager», i kombinasjon med stor frekvensmetning og høyt koordineringsbehov, gjør at det er behov for et Nytt Operativt Konsept som vil avhjelpe Farris APP, og i tillegg bidra til å øke kapasitet i sektor tilpasset både nåværende og fremtidig behov.
Med dette som bakgrunn planlegger enheten med et nytt Operativt Konsept for Farris APP som muliggjør deling i en TMA-sektor og en DIR/VFR-sektor. Dette vil sikre stor fleksibilitet i sektor, minske frekvensmetning, øke kapasitet og ikke minst øke sikkerheten.
Nytt Operativt Konsept muliggjør en dynamisk sektorisering av Farris APP, der DIR/VFR-sektor aktivt kan brukes av TMA-sektor og delegere trafikk i de delene av Farris TMA der TMA-sektor ønsker avlastning. I det nye konseptet vil dagens Farris Vest frekvens 134.050MHz benyttes av TMA-sektor, og Farris Øst frekvens 124.350MHz av DIR/VFR-sektor. • IFR trafikk håndteres som standard av TMA • TMA kan delegere en eller flere enkelte flygninger IFR til DIR/VFR • VFR trafikk i ikke-kontrollert luftrom håndteres som standard av DIR/VFR • VFR i kontrollert luftrom, skal normalt være på TMA frekvens Nytt Operativt Konsept baserer seg på en frekvensinndeling av trafikk på Farris APP. VFR i ikke-kontrollert luftrom skal alltid kalle opp Farris APP på frekvens 124.350MHz VFR i kontrollert luftrom skal alltid forholde seg til klarering og frekvens gitt av ATC AIRAC-dato: 20 MAY 21 Vennligst se vedlagt infoplansje for ytterligere påminnelse om riktig bruk av frekvens tilhørende Farris APP. Fint hvis denne distribueres bredt, og henges opp på relevante briefing tavler.
Last ned dokumenter:
Nytt operativt konsept Farris APP
Sist oppdatert: 2021-06-29 04:55:22 | Artikkelen er lest: 3799 ganger
|