Bjørn Stensrud til minne

Bjørn i Cub'en

Den 27. mars 2010 kom den triste beskjeden at Bjørn Ronald Stensrud var død. Bjørns flyinteresse var stor og satt i kroppens hans til det bitter end. Hans vennskap til flyinteresserte på Geiteryggen var stor og han holdt kontakten til det siste.

Et av hans siste ønsker var å fly en tur med Hans Inge's Cessna 182. Alt var gjort klar for en tur hvor han selv skulle få lov til å holde i stikka, men dessverre så rakk han ikke det. Siste møte undertegnede hadde med Bjørn var et besøk på Skien sykehjem,  ikke mange dagene før han gikk bort. Hans store flyinteresse viste han ved å ha plassert flybilder og flyblader på rommet sitt på sykehjemmet.

Björn ble 84 år gammel men hadde et meget innholdrikt liv. Han begynte på Luftforsvarets flyskole i 1946 og ble opplært på på flytypen Cornell og Harvard, siden gikk han over til den berømte flytypen Spitfire hvor han fløy en stor del av tiden han var i Forsvaret. Når Det norske luftforsvaret fikk sine nye moderne og første jetfly deHavilland Vampire ble han overført til denne flytypen.

Etter at Geiteryggen flyplass åpnet i 1952 og Grenland Flyklubb ble aktiv på hjemmebane begynte Bjørn som flyinstruktør i flyklubben sammen med Arne Gofjeld.  Som instruktør i Grenland Flyklubb lærte han mange kjente personer i Telemark å fly.  På begynnelsen av 50-tallet begynte han i Telemarks første flyselskap "Telemark Flyselskap" som eides av Raulendingen Sigvald Nicolaisen. Da ble det flyfotografering langs den langstrakte norskekysten,  senere når flyselskapet Fjellfly gjorde sin entre i Skien hadde Bjørn et nært samarbeid med Snorre og Reidun Kjetilson.  På grunn av sykdom måtte Bjørn avbryte sin fly karriere. Han begynte i SKK og ble i den sener tid blandt annet redaktør for SKK Informasjonsblad og samtidig arbeidet han med SKK's eget museum

Bjørn var også et friluftsmenneske. Ofte var han og Vesla på hytta deres på Hovden. Fotografering var også endel av Bjørns hobbier og uten hans store fotoarkiv fra Geiteryggens historie ville boken "Telemark i norsk luftfartshistorie" og flymuseet på Geiteryggen blitt svært fattigslid.
Tankene går først og fremst til Vesla og barna. Et tomrom er også oppstått på Geiteryggen flyplass, en brikke er borte.

Bjørn Olsen
Forening for luftfart i Telemark.