2024-04-10 20:42:28

Velkommen til sportsflygruppa i Grenland Flyklubb

Sportsflyging er i prinsippet slik flyging pionerene praktiserte det i flygingens barndom. Her er det selve flyturen over landskapet, nytelsen av den ubetalelige utsikten og friheten som er hele poenget. Grenland Flyklubb har sin egen sportsflygruppe der du kan ta sportsflysertifikatet og etterhvert leie sportsfly til selvkostpris. Vi forklarer deg hvordan du går frem for å oppfylle drømmen din!

Hva er sportsflyging? | Bli sportsflyger | Lyst på prøvetime? | Kontakt oss |
Sportsflyene våre | Historien om oss | Bli medlem | Filer og dokumenter |

Nytt fra mikrogruppa: A22 snart i orden!

Vedrørende A22 så venter vi på at en mekaniker skal komme fra Aeroprakt. Nå er planene at en spansktalende Rotaxspesialist kommer 6 mai. Da får vi virkelig håpe at maskinen igjen blir flybar. Dette har virkelig vært et problem for oss.

Denne saken og selvfølgelig mange andre, vil bli diskutert på styremøte den 12 mai. Vi planlegger også et medlemsmøte i nærmeste fremtid. Men vi har et lite problem fordi klubbhuset er under oppussing. En gjeng av de yngre medlemmene har virkelig stått på for å få dette gort.

Det er nå sendt inn en revisjonsrapport og søknad om videre skoletillatelse. Da varer dette for 2 nye år.

Frode Sveinungsen har nå fløyet opp til sertifikat. Gratulerer til han! Nå gjenstår det for han å få de nødvendige timer for instruktørkurset. Regner med at innen høsten er Frode klar som instruktør.

Ellers gjør instruktørene våre det de kan for å få fløyet, selv om flymaskinen til tider har slått seg vrang.
Det gjelder å ikke gi opp; nå regner vi med at det ordner seg om ikke alt for mange dagene.

Vedrørende bensinhåndteringen, så må vi smøre oss med litt tålmodighet og benytte kanner og skinnfilter, og 98 oktan ! Vi har nå fått tak i slange med håndtak pluss elektrisk ex pumpe av Hroar Westland. Men det vil ta litt tid å få systemet sammen.

Kom gjerne med forslag til program på medlemsmøter. Førstkommende medlemsmøte regner jeg med å bl.a. benyttet til å informere om hvor saker og ting finnes.

Mvh
Ole Jonny