2024-04-10 20:42:28

Info fra luftfartstilsynet: Nytt datasystem

Luftfartstilsynet tar i bruk nytt fagdatasystem for sertifikatsaker. I en overgangsperiode vil det bety noe lengre saksbehandlingstid. Den 7. april 2011 kl 1600 vil overføring av alle data fra nåværende system, NORCAS til nytt system, EMPIC bli satt i verk.

Dette er en omfattende prosess og produksjonsstart i vårt nye system vil først kunne skje i uke 17. (etter påske).

I en overgangsperiode vil saksbehandlingstiden nødvendigvis bli lengre enn i dag og vi forventer en varighet på opptil 8 uker. Dette er begrunnet i at det er nødvendig med praktisk opplæring og trening i det nye systemet og at det vil oppstå en opphopning av saker i startfasen. Vi forutsetter samtidig at dataoverføringen fra gammelt til nytt system går uten store problemer.

I den samme periode vil retting av eksamensoppgaver med tilhørende resultat og vitnemål kunne ta inntil 5 uker.

Utdanningsseksjonen vil selvfølgelig gjøre sitt ytterste i denne tiden for å gi en så rask saksbehandling som mulig og vil prioritere saker som krever utstedelse/utskrift av nye sertifikater.