Medlemsmøte om mulig flykjøp i klubben

Piper Archer II/III er nevnt som mulig nytt fly i klubben.

Mandag 13. juni kl 19:00 inviterer medlemmene i Grenland Flyklubb til en uformell sammenkomst der det vil bli mulighet for å lufte sine meninger angående mulig flykjøp i klubben. "Brainstorming'en" vil være nødvendig for å gi styret et god tilbakemelding på hva medlemmene ønsker. Derfor, møt opp denne kvelden hvis du ønsker å påvirke fremtidens sammensetningen av flyparken i GFK. Dette er det første møtet vi legger opp til, men det vil bli lagt opp til flere møter senere.

Vi har i den siste tiden hatt en meget positiv økning av elever og fly i luften. Dette er takket være dyktige instruktører og at vi har hatt tilgjengelige fly. Men nå er snart MTT utgått på tid, og styret vil vurdere muligheten for anskaffelse av ny flypark. Ronny Kaasa har i den sammenheng blitt bedt om å sondere dette terrenget ute blant flygende medlemmer i GFK.

Ronny skriver som følger:

GFK har i det siste leid inn en C-172 (MTT) til primært skoling. Denne er vel muligens på snarlig vei ut grunnet timetall motor. I den forbindelsen så er jeg bedt av styret å logge interessen for mulig "nytt"  fly. Det dreier seg om hvilket type fly og om hva vi er villig til å betale for det ønsket.

Vi må snart vurdere hva slags fly vi skal satse på. Til hvilken pris og hva slags finansiering. Vi som medlemmer må kunne gi en bindene dekning for hva vi ønsker. Det er alt for lett å si vi ønsker oss Ferrari, men vil ikke betale for mer enn en Golf.
Derfor ønsker jeg at vi alle tar en runde med oss selv og ser på hva vi som flyklubb bør satse på i tiden fremover. Reisemaskin, STOL, nytt eller nyere ?

Samtaler med endel på flyplassen indikerer at det er stor interesse for Piper Archer III (eller tilsvarende) og Cessna 172. Piper Archer III er en lavvinget flymaskin med 180hk.
Dette fungerer godt som både reise og skolemaskin. Rygge FK er storfornøyde med sin og det samme er Sola FK. Her flyr de mye skoling på disse i tillegg til C-172.

PS! Medlemsmøte angående fremtidens flypark i GFK blir annonsert og planlagt så fort klubblokalene er ferdige!

Så jeg har derfor to fly som KAN være aktuelle for GFK, men for all del, kom gjerne med flere innspill på flere flytyper.

Piper Archer
    Cessna 172

Hva vi som klubb bør satse på er avhengig av flere faktorer. Derfor trenger vi sette oss ned å se på hva vi ønsker i tiden fremover.

Det er gode og mindre gode argumenter for begge typer fly. Skoling, brannvakt/SAR og tur. Dette må vi få frem og diskutere slik at utgangen vi faller på faktisk er til å leve med.
Noe som er klart er at det er for lite flyging i klubben i dag om en ser bort ifra skoling. Om nytt fly vil bidra til økt flyging er kun opp til oss medlemmer, og nettopp derfor bør ALLE FLYGENDE MEDLEMMER delta og gjøre sin "selvransakelse"

Hva som VI ALLE MÅ VÆRE KLAR OVER er som nevnt tidligere.. Vi må på ett vis eller annet gjøre en bindende avtale med klubben for finansiering og drift av et eventuelt fly. Noen forslag er:

Andelslag
    Forskuddsbetale
    Bindende timer

Noen mulige spørsmål vi kan stille oss er:
Hva slags fly ønsker JEG?
Vil JEG kunne binde kapital?
Hva er JEG villig å betale for å fly?
Vil JEG garantere minimum timer årlig?

Det som er helt sikkert er: vi MÅ GARANTERE for det vi sier, og stå for det.

Dette er kun noen små tanker fra min side. Så de av dere som kan mer om dette må for all del hive dere inn i debatten. Jeg synes vi skal gjøre en rask, men skikkelig jobb rundt dette nå da MTT fort kan være ute av klubben.

Så sett deg ned i ro og fred. Tenk gjennom dine ønsker og muligheter.
Når vi så har første møte er vi alle klare til gå på jobben og se hvilke muligheter vi i GFK har.

Så oppfordringen er gitt. Heretter er fremtidens flypark i medlemmenes hender!

Mvh
Ronny Kaasa