5341913

Klubbkveld: onsdag 4. februar kl 19

Onsdag 4. februar kl 19:00 kommer vår eminente pilot-prest Thomas Midtsund fra organsisasjonen MAF. Han har også gudstjenesten hvert år på Vermundsjøen som flere av oss har vært med på.

MAF/Mission Aviation Fellowship ble startet opp rett etter 2. verdenskrig, av kristne flygere og mekanikere som tenkte at det vel må være mulig å bruke fly til noe mer positivt enn å slippe bomber i hodet til folk.

En av pionerene var Stuart King fra England. Han var mekaniker i RAF under krigen. I 1947 dro han og to andre til Sudan i Afrika. Stuart King lever enda, er godt over 90 år. Han har også vært på Fly-in gudstjenesten ved Vermundsjøen!

På slutten av 1980-tallet begynte vi å jobbe med en norsk gruppe av MAF. Høsten 1986 ble den formalisert. Jeg var første styreleder. I begynnelsen var vi bare noen få frivillige. Etter noen år kom Fred Karlsen inn som leder. Og det var da MAF-Norge begynte å vokse for alvor. Etter den tragiske jordskjelvkatastrofen på Haiti har MAF-Norge blitt kjent av enda mange flere i Norge, og vi klarer nå å samle inn penger så det monner! Og vi har fått oss en stab på 6 personer! En kreativ gjeng som har fullt opp å gjøre.

Før vi kom så langt har flere norske piloter vært ute i MAF-tjeneste. Først ut var Lars Christian Svanholm og familien, i overgangen 80-90 tallet. De var 3 år i Tanzania. Senere var Margareth Mella og hennes mann, Sam Normann (som også er pilot) 3 år i Kongo. Jan Tore Foldøy og kona var 3 år i Mongolia. Eivind Lindtjørn og familien var flere år i Tanzania.

Margareth Mella var en periode instruktør i Grenland Flyklubb! Sikkert noen av dere som har fløyet med henne.

Margareth og Sam er nå ambulanseflygere i Lufttransport, med base i Ålesund. Jan Tore Foldøy flyr i samme selskap med base i Nord-Norge. Lars Christian har i mange år fløyet i SAS.

Eivind var slepeflyger på Starmoen, mens han bygde timer. Han er også utdannet flymekaniker.

Eivind og familien er nå klar for ny utreise, denne gangen til Sør-Sudan der nøden og behovet for flytransport er stor!

MAF-International har ca 130 fly i virksomhet rundt om i verden, i områder der det er vanskelig eller umulig å komme fram på andre måter. Det tar av et MAF-fly et eller annet sted i verden hvert 3. eller 4. minutt!

Fred Karlsen, fra Sandefjord, og jeg fra Braskereidfoss i Solør, vil fortelle om MAF og MAF´s operasjoner, vise noen korte DVD´er og være åpne for spørsmål og samtale.

Vi er stolte av MAF, som vi mener må være en av de mest meningsfulle måter å bruke fly på som en kan tenke seg!

En kan finne mye info på nettet, maf.no, you-tube, facebook osv.

Steinar Kaalstad
Leder Arrangementskomiteen