Flyene våre
Publisert 2008-08-27 Skrevet av Grenland Flyklubb
Flyparken til Grenland Flyklubb består av fire fly herav to sportsfly. Ett stk Cessna 172, samt en Piper Cub. Cessna'ene våre er på mange måter det idelle klubbflyet som passer til skoleflyging, turflyging, lokal sightseeing og ikke minst til skogbrannovervåking. Vår nyeste Cessna 172 er svært moderne med såkalt glasscockpit (dataskjermer isteden for gamle klokke- instrumenter) og er et populært fly når man skal ut på litt lengre reiser. Klubben har i mange år hatt Cub og den er et spennende mål for mange av de som akkurat har fått PPL-A lappen og vil begynne på såkalt halehjulsutsjekk.
Reims F172N Skyhawk 100 II LN-ASY År: 1977 Antall seter: 4 (1 flyger + 3 passasjer) Motor: Lycoming O-320-H2AD Reisehastighet: 100 knop Totalvekt: 1043 kg Egenvekt: 685 kg Fuelkapasitet: 150 liter Fuel forbruk: ca 30 liter per time | | Reims F172N Skyhawk 100 II (LN-ASY) er et høyvinget, 4-seters, privat/klubb -fly produsert av det franske Reims Aviation på lisens fra Cessna. Flyet er følgelig identisk med Cessna Aircraft Companys C172N. Flyet er bygget i aluminium og er utstyrt med 160 hk motor, en 4-sylindret boksermotor fra Lycoming. Fra midten av 50-tallet til ca. 1980 ble det produsert ca. 30.000 eksemplarer av F172 og C172. Denne modellen ble produsert fra 1977 til 1980. Cessna 172 egner seg godt til klubbflyging og er et aldeles perfekt skolefly. De fleste i Grenland Flyklubb skoler den meste av tiden på LN-ASY. Flyet kan med rette kalles for en skikkelig arbeidshest.
LN-TSX År: 1953 Antall seter: 2 (1 flyger + 1 passasjer i tandem) Motor: Continental C90-8F 95 hk Reisehastighet: 80 knop Totalvekt: 680 kg Egenvekt: 442 kg Fuelkapasitet: 136 liter Fuel forbruk: ca 20 liter per time Cub'en egner seg til operasjoner litt utenom de tradisjonelle asfaltstripene og et jorde er mer en godt nok for Cub'en. Siden flyet har halehjul kreves det litt mer erfaring og egen utsjekk for halehjul for å kunne fly dette flyet.
Piper Cub i det norske luftforsvaret Til Norge kom 16 Piper Cub til Feltartilleriets OP-tjeneste (1955). Flyene ble, etter at flygere var utdannet på Værnes, fordelt til de ulike artilleriavdelingene. L-18 er et robust fly , lett å operere fra små improviserte flystriper eller landeveier og jorder. Det kunne benytte både hjul og ski-understell. Flyet er ubevæpnet, uten pansring og med lav hastighet. I en kampsituasjon var det avgjørende at flygerne kunne utnytte flyets manøvreringsegenskaper og terrenget fullt ut, for å unngå beskytning fra bakken eller fra andre fly. Oppgavene til FAOPT var å utføre observasjon fra luften, ildledelse av artilleri, rekognosering, kommunikasjonsflyging, meldingstjeneste osv. Flyene hadde utstyr for kontroll av radioaktive områder. På slutten av 80-årene ble det vurdert å skifte dem ut med lette helikoptre. I 1992 var det slutt for FAOPT.
Fotoalbum: Klubbens fly
LN-ASY - Cessna 172
|
LN-ASY - Cessna 172
|
LN-ASY - Cessna 172
|
LN-ASY - Cessna 172
|
LN-ASY - Cessna 172
|
LN-ASY - Cessna 172
|
LN-ASY - Cessna 172
|
LN-ASY - Cessna 172
|
LN-ASY - Cessna 172
|
LN-ASY - Cessna 172
|
LN-ASY - Cessna 172
|
LN-ASY - Cessna 172
|
LN-ASY - Cessna 172
|
LN-ASY - Cessna 172
|
LN-ASY - Cessna 172
|
LN-ASY - Cessna 172
|
LN-ASY - Cessna 172
|
LN-ASY - Cessna 172
|
LN-ASY - Cessna 172
|
Nytt fly - LN-FTA
|
Nytt fly - LN-FTA
|
Nytt fly - LN-FTA
|
Nytt fly - LN-FTA
|
LN-FTA
|
LN-FTA
|
LN-FTA
|
Piper Cub LN-TSX
|
Piper Cub LN-TSX
|
Piper Cub LN-TSX
|
Piper Cub LN-TSX
|
Piper Cub LN-TSX
|
Piper Cub LN-TSX
|
Piper Cub LN-TSX
|
Piper Cub LN-TSX
|
Piper Cub LN-TSX
|
Sist oppdatert: 2020-12-04 15:11:35 | Artikkelen er lest: 42764 ganger
|