Grenland Flyklubb
Voldsvegen 204,
3739 Skien
Telefon: 35 54 59 35
E-post: post@
grenlandflyklubb.no
Org.nr. 993543381
http://www.grenlandflyklubb.no/gif/t.gif
http://www.grenlandflyklubb.no/gif/t.gif
GFK © 2008 - 2017

Sideoppslag:
Idag
Igår
Siste uke
Denne måned
Totalt

313
747
5545
12380
2624105
Siden sist oppdatert:
2017-12-14 07:56:00

Site powered by

Sniggabo CMS v.3.15



 
Støtt Grenland Flyklubb når du spiller hos Norsk Tipping! Skriv ut dette skjemaet og ta det med til din tippekomisjonær.
 
Eller send SMS med kodeord: GRASROTANDELEN 993543381 til 2020




Logg inn: Bruker id: Passord: Hjelp!

Velkommen til mikroflygruppa i Grenland Flyklubb


Mikroflyging er i prinsippet slik flyging pionerene praktiserte det i flygingens barndom. Her er det selve flyturen over landskapet, nytelsen av den ubetalelige utsikten og friheten som er hele poenget. Grenland Flyklubb har sin egen mikrogruppe der du kan ta mikroflysertifikatet og etterhvert leie mikrofly til selvkostpris. Vi forklarer deg hvordan du går frem for å oppfylle drømmen din!

Hva er mikroflyging? | Bli mikroflyger | Lyst på prøvetime? | Kontakt oss |
Mikroflyene våre | Historien om oss | Bli medlem | Filer og dokumenter |

Hva er mikroflyging?


Skoleflyet til mikrogruppa, Sirius TL-3000


Mikroflyging er i prinsippet slik flyging pionerene praktiserte det i flygingens barndom. Her er det selve flyturen over landskapet, nytelsen av den ubetalelige utsikten og friheten som er hele poenget.

De siste 5-10 åra har i tillegg mikroflyklassen hatt en enorm utvikling. Nå lages det høyverdige composittfly med glasscockpit(skjermer istedenfor klokker), spreke men rimelige motorer, slik at man sitter igjen med et fly som kan fly raskere enn mange småfly slik som Cessna og Piper, og man har god rekkevidde, 5-6-7 timer, og de fleste velger nå også å installere en nød-fallskjerm på hele flyet. Sikkerheten er selvsagt ivaretatt. Det betyr at du nå kan fly på kryss og tvers av landet på relativt kort tid.
Er du derimot avhengig av å komme deg fra sted til sted på reiser uavhengig av vær, skal du heller se nærmere på motorflyene som har lov til å fly over skyer og uvær, og hvor man kan videreutdanne seg til å fly instrumentflyging eller i mørke. 
Dette gjelder kun svært få av oss.. de aller fleste som flyr, enten det er motorfly eller mikrofly, gjør det fordi det er gøy, fordi det er spennende, fordi det en gang har vært en drøm og fordi man kommer inn i et godt og ryddig miljø - det er et privilegium å kunne være høyt der oppe helt for seg selv og se hvor fantastisk flott land vi bor i, og Telemark er en av de flotteste stedene!
 
Hva er et Mikrofly?
Et mikrolett luftfartøy - også kalt 'Ultralett' eller UL i noen land - er en av de enkleste og billigste måter å komme seg i luften på ved hjelp av motor. Dette er kravene for å kunne registrere et fly som mikro:
• Max. 2 personer om bord.
• Minste flygehastighet (Vs) ikke mer enn 65km/t ved maksimal vekt.
• Maksimal avgangsvekt kan ikke overstige 472,5kg(Flyets tomvekt + bensin + personer + bagasje).

Det finnes tre klasser mikrofly:

Ror-kontroll er mikrofly som ser ut og fungerer på akkurat samme måte som et typisk småfly.
I vår klubb tilbyr vi foreløpig bare opplæring og utleie av ror-kontroll klassen.
Denne typen mikrofly har en motor som gir deg skyve/trekk-kraft, og så styrer man retning og sving med ror på vinger og haleflater.

Vektskift mikrofly, eller trike som de kalles, er kanskje det den vanlige mannen i gata forbinder med et mikrofly, disse som ser ut som en hangglider med motor.. Her har vi også en motor som gir skyvekraft, men piloten styrer retning og høyde ved å plassere vekten sin til siden, foran eller bak tyngdepunktet.

Gyrokopter eller Autogyro. De minner om helikoptere av utseende, men fungerer på en helt annen måte. De tar av og styres som et vanlig rorkontroll fly, men kan utføre landing på et meget lite område.

Det kreves sertifikat (mikroflybevis) for å fly et mikrofly, og du må ha fylt 17 år for å få dette. Imidlertid kan du begynne opplæringen etter fylte 16 år. 






 

Hvor kan man fly?
Mikroflyging er belagt med en del restriksjoner i den hensikt å øke sikkerheten. Flygingen skal foregå i høyder over 150 m (500 fot) over terreng, sjø eller isbelagte vann. Over tettbygd strøk og folkeansamlinger skal høyden være minst 300m (1000 fot) innenfor 600m sideveis avstand og kun når sikten er over 5 km. I tillegg finnes det en rekke naturreservater der minstehøyden er 800-1000 fot. Disse er avmerket på flykartene.

Landfly kan flys over vann dersom relevant redningsutstyr er ombord. Det er ikke krav til navigasjonslys på mikrofly, og disse kan derfor bare flys mellom soloppgang og solnedgang. Dersom flyet er utstyrt med navigasjonslys og antikollisjonslys kan en operere i den perioden som er definert som dagslys, når sola er inntil 6 grader under horisonten. 

Flyging i kontrollert luftrom og i informasjonssoner, dvs. omkring offentlige lufthavner, kan kun foregå etter klarering eller informasjon fra tårnet. En betingelse er derfor at man har en fungerende flyradio ombord. For å benytte en kommunikasjonsradio ombord i et luftfartøy skal en ha gyldig flytelefonisertifikat. I kontrollert luftrom klasse C og D er det også krav til radartransponder ombord.
 
Flyging til utlandet?
Kryssing av landegrenser kan innebære noe nytt for mange. Reiseplan skal sendes eller ringes inn til lufttrafikktjenesten minst 4 timer før turen starter. I Sverige går dette greit fordi tollvesenet leser av alle reiseplanene og kan kontrollere innkommende fly etter eget ønske. Ellers skal man lande på en tollutstyrt flyplass med mindre man har fått tillatelse til noe annet. Det er de samme reglene som gjelder for alle luftfartøy, men er du i tvil så ta kontakt med erfarne motorflygere for å få alt dette nærmere forklart. Det er ikke så komplisert som det høres ut.
Alle norske mikrofly som skal fly i dansk og svensk luftrom må søke om forhåndstillatelse til dette av de respektive myndighetene. Dette gjelder også for de aller fleste europeiske land for norske mikroflygere.

Utstyr 




 
Det stilles et minimumskrav til instrumenter i flyet. Det skal være utstyrt med en høydemåler, kompass, fartsmåler og en indikasjon på gjenværende drivstoffmengde. Er en eller fler av disse i ustand, er ikke flyet luftdyktig, og skal ikke brukes før dette er brakt i orden. De ombordværende skal være fastspent under flyturen og de som flyr åpne luftfartøy skal ha på seg beskyttelseshjelm. For innelukkede fly er det opp til fartøysjefen om det er behov for hjelm. Opereres flyet fra sjø eller vann er det også påbudt med flytevest. Et frivillig tilleggsutstyr er en fallskjerm med utskytningsrakett som kan monteres fast i flyet, slik at hele flyet med personer ombord daler trygt ned dersom en meget kritisk situasjon har oppstått ombord. En slik fallskjerm har klubbens fly. En skal alltid ha med seg kopi eller original av gyldig flygetillatelse, flygebevis og flyets flygehåndbok.


Flyplasser
Det stilles ingen formelle krav til flyplasser, og ethvert jorde, ethvert vann og sjøen kan brukes forutsatt at det ikke er lagt restriksjoner fra grunneier eller myndighetene. Inn- og utflygning må kunne utføres forsvarlig etter pilotens vurdering.

Sikkerheten
Mikroflyging kan være en risikoaktivitet på linje med dykking, fjellklatring og fallskjermhopping. Som ved alle slike aktiviteter blir en bedre og sikrere ved å utøve aktiviteten mye og ofte. Likevel har man også i mikroflyging hatt alvorlige ulykker. Havariundersøkelsene har vist at dersom man holder flygetreningen ved like og begrenser seg til normal flyging under gode værforhold, unngår enhver form for dristighet ved å tøye grenser i demonstrasjonsøyemed eller ved å gjøre fornuftige valg om hvilket landskap man flyr i, har vi all grunn til å hevde at dette er en tilstrekkelig trygg aktivitet sammenlignet våre øvrige fritidsaktiviteter. Et hundre år gammelt ordtak sier at det finnes ingen dristige gamle piloter.
 
Vedlikehold
Det daglige vedlikeholdet av mikrofly utføres av eieren selv. Hvert år skal flyet gjennomgås av en godkjent besiktningsmann for å sikre at ingen sikkerhetsmessige mangler hefter ved flyet. Det er derfor opp til hver enkelt mikroflyger å ha ansvaret for sin egen og sin passasjers sikkerhet. Dette gjelder også hvor og hvordan det flys. Under opplæringen legger derfor flyinstruktøren stor vekt på at piloten øver på, gjenkjenner og unngår innledningen til de farlige situasjonene som erfaringsmessig kan ha ledet til havarier.


Hvordan anskaffer jeg fly?




 
Mange ønsker selv å kjøpe sitt eget mikrofly. Mikrofly kan kjøpes ferdig som både nye og brukte. En brukt en-seter med to-taktsmotor kan fås fra kr. 20.000,- og en 2-seter kan fås fra kr. 40.000,- og oppover. Vektskift (trike) er vanligvis rimeligere enn rorkontrollerte fly. Du kan også få de mest moderne konstruksjoner med fire-taktsmotorer til opp mot millionen dersom du er villig til å legge såpass mye penger i denne hobbyen. Hvis du er fingernem kan du i løpet av en lang vinter bygge ditt eget mikrofly etter tegninger av godkjente flykonstruksjoner. Man kan også kjøpe ferdige byggesett som alt fra bare løse deler til 90% ferdig. Selvbygde fly krever at en godkjent besiktningsmann følger prosessen fra begynnelse til slutt. Har du ikke planer om å anskaffe eget fly, kan du få leie fly i klubben eller av et annet medlem.
 
Hva koster det?
Til mikroflybeviset skal du regne med ca. kr. 30.000,- avhengig av antall skoletimer. Drift av klubbens fly står flyklubben for. Drift av eget fly koster foruten vedlikehold, som du selv foretar, årlig besiktning på 600,- pluss obligatorisk forsikring på 2600,- for en-seter og 3675,- for to-seter (noe mer for Gyroplan). Ønsker man å ha en kaskoforsikring, koster dette fra 2 til 10% av flyets verdi. Bensinforbruket ligger på 8-20 liter pr. flytime, og bruker vanlig bilbensin. Det vanligste er 95 oktan blyfri bilbensin, men man skal fylle med skinntrakt for å sile ut vann og annet rusk. Ved å gå sammen om et internt kontrollsystem i klubben kan en få refundert over 5 kroner per liter av Tollvesenet ved kjøp på bensinstasjoner.

Interessert?
Vi har her gitt deg et lite innblikk i denne spennende hobbyen som mikroflyging er. Du er hjertelig velkommen til å kontakte klubben, så våre medlemmer kan fortelle deg mer om dette. Vi kan likevel ikke fortelle deg hvordan det føles å fly et mikrofly - det må bare oppleves!
Ta gjerne kontakt dersom det er noe du lurer på! Vi ønsker deg velkommen i Flyklubben!
 
Har du lyst til å starte på utdannelsen eller kanskje har du noen spørsmål, send gjerne mail til mikro@grenlandflyklubb.no 

                                                   


Hver høst starter klubben teoriundervisning til privatflygersertifikatet. Du kan likevel starte den praktiske flygingen når du selv vil. Ta kontakt!
Les mer »



Få deg en prøvetime i et av Grenland Flyklubbs motorfly for kun kroner 1950,-
Mer info her »



Hos oss kan du begynne flygingen på mikrofly når som helst på året.
Ta kontakt!
Mer info her »




Des

15

5/1 - Julebord
7/2 - Klubbkveld
7/3 - Klubbkveld
Hver lørdag - Lørdagskaffe



Operativ info ENSN
Skien flyplass
Geiteryggen




fredag
Skyet, -2 °C
Svak vind, 2.6 m/s fra Vest.
0 mm nedbør.
Skyet

lørdag
Delvis skyet, -4 °C
Svak vind, 2.3 m/s fra Vest.
0 mm nedbør.
Delvis skyet

» Gå til YR.no


Tekst og bilder © Grenland Flyklubb 2008 - 2017 - Site powered by Sniggabo CMS v. 3.15