2024-03-15 10:33:06

Velkommen til sportsflygruppa i Grenland Flyklubb

Sportsflyging er i prinsippet slik flyging pionerene praktiserte det i flygingens barndom. Her er det selve flyturen over landskapet, nytelsen av den ubetalelige utsikten og friheten som er hele poenget. Grenland Flyklubb har sin egen sportsflygruppe der du kan ta sportsflysertifikatet og etterhvert leie sportsfly til selvkostpris. Vi forklarer deg hvordan du går frem for å oppfylle drømmen din!

Hva er sportsflyging? | Bli sportsflyger | Lyst på prøvetime? | Kontakt oss |
Sportsflyene våre | Historien om oss | Bli medlem | Filer og dokumenter |

Sportsflygruppa i Grenland Flyklubb

Mikrogruppas Dynamic WT-9.

På årsmøtet i Grenland Flyklubb 10. februar 2010 ble det vedtatt at Grenland Flyklubb skulle etablere en egen mikrogruppe i klubben. Forslaget kom fra initiativtager og pådriver Ole Jonny Sivertsen. De nødvendige endringene i vedtektene ble godkjent og klubben fikk sin første mikrogruppe. Gruppen er organisatorisk sett likestilt med motorflygruppa i klubben. 01.01.2019 endret mikro navn til sportsfly og det er dette navnet som er gjeldende.

Fra februar 2010 der vedtaket om mikrogruppe ble fattet til splitter nytt fly, skoletillatelse, skolesjef, instruktører og alle andre verv var besatt, tok det utrolig nok bare et halvt år før alt var på plass. 31. august 2010 ankom vårt første mikrofly Geiteryggen og i oktober samme år var skolingen igang.

Tanken bak det å opprette en mikrogruppe i Grenland Flyklubb var å lage et alternativ til de som ikke ønsker å ta privatflygersertifikatet (motorfly), men heller ønsker ett småflysertifikat "light". Likevel håper vi at mange privatflygere også tar utsjekk på mikroflyene som et supplement til de andre motorflyene i klubben.

Er du på jakt etter muligheten til å reise langt, med høyere hastighet, med flere enn to personer i flyet eller fly akrobatikk så er sannsynligvis motorfly tingen for deg. Men ønsker du å nyte den fantastiske følelsen det å fly gir deg, da kan sportsflyfly være noe for deg. Her er det selve flyturen over landskapet, nytelsen av den ubetalelige utsikten og friheten som er hele poenget.

En rekke motorflygere som også flyr sportsfly hevder at sportsfly gir den rene, ekte flyfølelsen og den kriblende gleden ved å kunne beherske flygingen. Skal de riktig kose seg i luften er det sportsflyet de ruller ut av hangaren. Spør derfor ikke en sportsflyger hvor langt han kan fly, selv om mange kan fortelle om turer på kryss og tvers over hele landet - det er opplevelsen av det å være i luften vi fokuserer på!

Sommeren 2015 kom sportsflygruppas andre sportsfly, en splitter ny Dynamic WT-9. Aeroprakten ble byttet ut med Sirius TL-3000 våren 2016.

Luftig hilsen,
Sportsflygruppa i Grenland Flyklubb